Home / Διατροφή / Διαιτα / Υποθρεψία, ένα σημαντικό πρόβλημα διατροφής σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας
zeugari_basic-nutrition

Υποθρεψία, ένα σημαντικό πρόβλημα διατροφής σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας

Η υποθρεψία αποτελεί ένα σοβαρό ζήτημα υγείας. Γνωρίστε τα προειδοποιητικά σημάδια και πώς να βοηθήσετε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο μεγαλύτερης ηλικίας να αποφύγει την κακοθρεψία. Η καλή διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για τη συνολική υγεία και ευεξία. Παρόλα αυτά άτομα μεγαλύτερης ηλικίας διατρέχουν κίνδυνο ανεπαρκούς διατροφής. Γνωρίστε τις αιτίες και τα συμπτώματα των προβλημάτων διατροφής σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς και τα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να εξασφαλίσετε μια πλούσια σε θρεπτικά συστατικά διατροφή για το αγαπημένο σας πρόσωπο.

Maggie_Kuhn_photoτο γήρας δεν είναι ασθένεια – είναι δύναμη και επιβίωση, θριαμβεύει πάνω από όλα τα είδη των αντιξοοτήτων και των απογοητεύσεων, των δοκιμών και των ασθενειών. Maggie Kuhn – Ακτιβίστρια για τα δικαιώματα  των  ηλικιωμένων Γνωστή για την ίδρυση του κινήματος Gray Panthers

Η υποθρεψία σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα προβλήματα υγείας, όπως:

  • ένα αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο αυξάνει τον κίνδυνο λοιμώξεων
  • κακή επούλωση των πληγών
  • μυϊκή αδυναμία, που μπορεί να οδηγήσει σε πτώσεις και κατάγματα
  • Επιπλέον, η κακή διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω αδιαφορία για φαγητό ή έλλειψη όρεξης – που κάνει το πρόβλημα χειρότερο.

Πώς αρχίζει η υποθρεψία

Οι αιτίες της υποθρεψίας μπορεί να φαίνονται απλές – πολύ λίγο φαγητό ή μια διατροφή ελλιπής σε θρεπτικά συστατικά. Στην πραγματικότητα, όμως, η υποθρεψία συχνά προκαλείται από έναν συνδυασμό βιοχημικών, κοινωνικών και ψυχολογικών θεμάτων. Για παράδειγμα:

Προβλήματα υγείας. Οι ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας έχουν συχνά προβλήματα υγείας, όπως η άνοια ή οδοντιατρικά προβλήματα, που μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένη όρεξη ή προβλήματα στο φαγητό. Άλλοι παράγοντες που μπορεί να παίζουν ρόλο είναι μια χρόνια ασθένεια, η χρήση ορισμένων φαρμάκων, η δυσκολία στην κατάποση ή στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, μια πρόσφατη νοσηλεία, ή μια μειωμένη αίσθηση της γεύσης ή της οσμής.

  • Περιοριστικές δίαιτες. Διατροφικοί περιορισμοί – όπως δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, λίπος, πρωτεΐνες ή ζάχαρη – μπορούν να βοηθήσουν σε ορισμένες ιατρικές παθήσεις, αλλά θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην ανεπαρκή διατροφή.
  • Περιορισμένο εισόδημα. Μερικοί ηλικιωμένοι μπορεί να έχουν πρόβλημα με την αγορά τροφίμων, ειδικά αν λαμβάνουν ακριβά φάρμακα.
  • Μειωμένη κοινωνική επαφή. Οι ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας που τρώνε μόνοι τους δεν μπορούν να απολαύσουν γεύματα όπως και πριν, χάνοντας το ενδιαφέρον τους στο μαγείρεμα και το φαγητό.
  • Η κατάθλιψη. Η θλίψη, η μοναξιά, η έλλειψη υγείας, η έλλειψη κινητικότητας και άλλοι παράγοντες μπορούν να συμβάλουν στην κατάθλιψη – προκαλώντας απώλεια της όρεξης.
  • Ο αλκοολισμός. Μεγάλη ποσότητα αλκοόλ μπορεί να παρέμβει στην πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών. Τα θρεπτικά συστατικά μπορεί επίσης να είναι σε έλλειψη, αν το αλκοόλ υποκαθιστά τα γεύματα.

memory_03Πώς να εντοπίσετε την υποθρεψία

Τα σημάδια της υποθρεψίας σε ηλικιωμένα άτομα μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστούν, ειδικά σε άτομα που δεν φαίνονται να βρίσκονται σε κίνδυνο. Ο εντοπισμός των προβλημάτων σε πρώιμο στάδιο μπορεί να βοηθήσει μετέπειτα στην πρόληψη των επιπλοκών. Για την ανίχνευση της υποθρεψίας:

  • Παρατηρήστε τις διατροφικές συνήθειες του αγαπημένου σας προσώπου. Περάστε χρόνο μαζί του κατά τη διάρκεια των γευμάτων στο σπίτι, όχι μόνο σε ειδικές περιπτώσεις.
  • Προσέξτε για τυχόν απώλεια βάρους. Βοηθήστε το αγαπημένο σας πρόσωπο να παρακολουθεί το βάρος του στο σπίτι. Μπορείτε επίσης να παρακολουθήσετε για άλλα σημάδια της απώλειας βάρους, όπως αλλαγές στο πως ταιριάζουν τα ρούχα στο σώμα τους.
  • Να είστε σε εγρήγορση. Εκτός από την απώλεια βάρους, η κακή διατροφή μπορεί να προκαλέσει κακή επούλωση των πληγών, εύκολη δημιουργία μωλώπων και οδοντικά προβλήματα.
  • Γνωρίστε τα φάρμακα του αγαπημένου σας προσώπου. Πολλά φάρμακα επηρεάζουν την όρεξη, την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Τι μπορείτε να κάνετε για την υποθρεψία

Ακόμη και μικρές διατροφικές αλλαγές μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στην υγεία και την ευημερία ενός ηλικιωμένου. Για παράδειγμα:

  1. Συνεργαστείτε με τον ιατρό σας. Αν το αγαπημένο σας πρόσωπο αντιμετωπίζει απώλεια βάρους, ο γιατρός του μπορεί να προσδιορίσει τυχόν παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτή. Για παράδειγμα την αλλαγή των φαρμάκων που επηρεάζουν την όρεξη, την αναστολή όλων των περιορισμών στη δίαιτα μέχρι ο αγαπημένος σας να τρώει πιο αποτελεσματικά. Μπορείτε επίσης να ζητήσετε τη βοήθεια ενός διαιτολόγου για την υποστήριξη της διατροφής του.
  2. Ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να καταναλώνει τρόφιμα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Παρέχετέ του για παράδειγμα ταχίνι ή φυστικοβούτυρο, προϊόντα ζύμης και κράκερ, φρέσκα φρούτα και ωμά λαχανικά. Συνοδέψετε το γιαούρτι του με ψιλοκομμένα καρύδια, βρώμη, φρούτα και δημητριακά. Προσθέστε επιπλέον ασπράδια σε ομελέτα και χρησιμοποιήστε γαλακτοκομικά πλήρη σε λιπαρά. Προσθέστε  τυρί στο σάντουιτς, στα λαχανικά, στις σούπες,  στο ρύζι και στα ζυμαρικά.
  3. Κάντε ενδιαφέροντα τα άνοστα τρόφιμα. Κάντε μια περιορισμένη διατροφή πιο ελκυστική, χρησιμοποιώντας χυμό λεμονιού, βότανα και μπαχαρικά. Αν υπάρχει απώλεια γεύσης και όσφρησης, πειραματιστείτε με καρυκεύματα στις συνταγές.
  4. Προγραμματίστε την κατανάλωση ενδιάμεσων σνακ. Ένα φρούτα ή τυρί, μια κουταλιά ταχίνι ή φυστικοβούτυρο σε ψωμί ή ένα smoothie φρούτων μπορεί να παρέχει θρεπτικά συστατικά και θερμίδες.
  5. Μετατρέψτε τα γεύματα σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Καλέστε το αγαπημένο σας πρόσωπο στο σπίτι για γεύμα. Ενθαρρύνετε τον να τρώει μαζί με άλλους.
  6. Ενθαρρύνετε την τακτική σωματική δραστηριότητα. Καθημερινή άσκηση – ακόμα κι αν είναι ελαφριά μπορεί να τονώσει την όρεξη και να ενισχύσει τα οστά και τους μυς.
Οεντοπισμός και η αντιμετώπιση των θεμάτων διατροφής, μπορούν να προωθήσουν την καλή υγεία, την ανεξαρτησία και την αύξηση της μακροζωίας. Πάρτε τα μέτρα σας ώστε να εξασφαλίσετε την καλή διατροφή του αγαπημένου σας προσώπου.

nisteia_07

Ναταλία Ντελίκου Μπενέτου // Διαιτολόγος – Διατροφολόγος // longevityway@gmail.com // 6974720902  //

 

 

 

Πηγή: Mayo Clinic

About BasicNutrition

Leave a Reply

x

Check Also

Sweet Temptation

4 λόγοι που σε κάνουν να θέλεις γλυκό!

Τα γλυκά λόγω των θερμίδων που περιέχουν, καθυστερούν τον οργανισμό μας από ...