Home / Διατροφικα Προβληματα / Παιδική Παχυσαρκία
paxisarkia_500

Παιδική Παχυσαρκία

Το ποσοστό των παχύσαρκων παιδιών και εφήβων αυξάνεται συνεχώς τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Οι επιδημικές διαστάσεις που έχει λάβει παγκοσμίως η παιδική παχυσαρκία την καθιστούν ωςένα από τα σημαντικότερα προβλήματα δημόσιας υγείας.

 

Πως επηρεάζεται η υγεία του παιδιού;

  • Α) Επιπτώσεις στην ψυχική υγεία
  • Β) Επιπτώσεις στη σωματική υγεία

Επιπτώσεις στην προσωπικότητα:
Τα υπέρβαρα-παχύσαρκα παιδιά είναι πιθανόν να αναπτύξουν χαμηλή αυτοεκτίμηση ή να έχουν αρνητική εικόνα για το σώμα τους, γεγονός που μπορεί να τους οδηγήσει στο να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην κοινωνική τους προσαρμογή. Άλλα προβλήματα συμπεριφοράς, λόγω του στιγματισμού και της περιθωριοποίησης των παιδιών αυτών, είναι επίσης συχνά.

Επιπτώσεις στη διάθεση:
Σε κάποιες περιπτώσεις τα υπέρβαρα-παχύσαρκα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν κατάθλιψη, άγχος και διαταραχές ύπνου.

Επιπτώσεις στη συμπεριφορά:
Οι διατροφικές διαταραχές μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους από μικρή ηλικία με συχνότερη τη βουλιμία, ενώ πάντα υπάρχει ο κίνδυνος της ανορεξίας σε παχύσαρκα παιδιά και εφήβους που έχουν αντιμετωπιστεί λανθασμένα.

Καρδιαγγειακή υγεία
Η παχυσαρκία συνήθως συνοδεύεται από αυξημένη αρτηριακή πίεση και δυσλιπιδαιμία
Αυτοί οι παράμετροι αποτελούν παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα.
Συμπτώματα στην παιδική ηλικία μπορεί να μην εμφανίζονται. Όμως, αν η παχυσαρκία και οι επιδράσεις της στο σώμα, ξεκινήσουν από την παιδική ηλικία, οι καρδιαγγειακές παθήσεις (π.χ. στεφανιαία νόσος, έμφραγμα) θα εμφανιστούν σε νεαρότερη ηλικία στην ενήλικη ζωή, επηρεάζοντας ακόμα και το προσδόκιμο ζωής του ατόμου.

Διαβήτης
Σε παχύσαρκα παιδιά και εφήβους ανιχνεύεται συχνά ο προ-διαβήτης, μία κατάσταση όπου τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα δείχνουν αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης σακχαρώδη διαβήτη. Επίσης, ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2 εμφανίζεται σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες, κάτι που φαίνεται να σχετίζεται άμεσα με την επιδημία της παιδικής παχυσαρκίας.

Μυοσκελετικό Σύστημα
Το δυσανάλογα αυξημένο βάρος σε σχέση με το σώμα ενός παιδιού μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα στην ανάπτυξη του σκελετού του. Κακώσεις των οστών και των αρθρώσεων εμφανίζονται συχνότερα σε υπέρβαρα-παχύσαρκα παιδιά. Επιπλέον, τα υπέρβαρα-παχύσαρκα παιδιά λόγω του ότι συχνά απέχουν ή συμμετέχουν λιγότερο σε παιχνίδια και άσκηση, έχουν ασθενέστερο μυϊκό σύστημα.

Αναπνευστικό Σύστημα
Ένα από τα συχνότερα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν ακόμα και καθημερινά τα υπέρβαρα-παχύσαρκα παιδιά είναι διαταραχές στον ύπνο τους. Έχει βρεθεί ότι αρκετά υπερβαρα-παχύσαρκα παιδιά κοιμούνται λιγότερο και έχουν κακής ποιότητας ύπνο. Θυμίζουμε ότι ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη του παιδιού. Επίσης, τα υπέρβαρα-παχύσαρκα παιδιά εμφανίζουν συχνότερα συμπτώματα που μοιάζουν με άσθμα όπως ο βήχας, ο συριγμός και οι βρογχίτιδες.Άλλα προβλήματα υγείας
Συχνά η παχυσαρκία στην παιδική ηλικία οδηγεί σε πρώιμη σεξουαλική ωρίμανση, δηλαδή είσοδο των παιδιών στην εφηβεία σε μικρότερη ηλικία. Επίσης, έχει σχετιστεί με οδοντιατρικά προβλήματα, με σιδηροπενία και άλλα ζητήματα.

 

Πρόληψη και Αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας

  1. Τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνονταιμε την υιοθέτηση σωστών συνηθειών από την παιδική ηλικία και από όλη την οικογένεια.
    Η Διατροφή και η Φυσική Άσκηση είναι οι δύο πιο σημαντικοί παράγοντες για την υγιή ανάπτυξη ενός παιδιού. Το περιβάλλον, τόσο το οικογενειακό όσο και το κοινωνικό, μπορεί να ενισχύσει τις “καλές” συνήθειες του παιδιού.
  2. Η Μεσογειακή Διατροφή ευνοεί την καλή υγεία των παιδιών και προσφέρει ποικιλία και ισορροπία στη διατροφή τους.
    Φροντίστε το παιδί να καταναλώνει καθημερινά 5 μερίδες φρούτα και λαχανικά.
  3. Προτιμήστε φρούτα και λαχανικά εποχής. Τουλάχιστον τα μισά από τα αμυλούχα τρόφιμα (ψωμί, ρύζι, μακαρόνια, δημητριακά) φροντίστε να είναι
    ολικής άλεσης.
  4. Φροντίστε για τη σωστή αναπλήρωση των υγρών. Το νερό είναι η ιδανική λύση. Ενυδατώνει χωρίς να προσθέτει θερμίδες.
  5. Αποφύγετε τα ζαχαρούχα ροφήματα (π.χ. αναψυκτικά, τυποποιημένους χυμούς).
  6. Αποφύγετε να σερβίρετε μεγάλες μερίδες.
  7. Αποφύγετε τα τυποποιημένα προϊόντα (π.χ. τυρόπιτες, κρουασάν). Προτιμήστε να δώσετε στο παιδί κάτι που φτιάξατε εσείς στο σπίτι.
    Όταν αγοράζετε τυποποιημένα τρόφιμα, επιλέξτε αυτά με τη μικρότερη περιεκτικότητα σε αλάτι.

 

paidia

  • Πόσο πρέπει να τρώει;
  • Άρνηση για ορισμένα τρόφιμα
  • Τι άλλο μπορεί να βοηθήσει;
Ήδη από τη βρεφική ηλικία ο άνθρωπος έχει την ικανότητα να καταλαβαίνει πότε έχει χορτάσει. Βοηθήστε το παιδί σας να συνεχίσει να «ακούει» το σώμα του όσο μεγαλώνει:
Αφήστε το παιδί να σερβιριστεί μόνο του.
Μάθετέ του να βάζει μικρή ποσότητα στην αρχή και εξηγείστε του πως αν εξακολουθήσει να πεινάει, μπορεί να ξαναβάλει φαγητό. Μην του ζητάτε να αδειάσει οπωσδήποτε το πιάτο του. Είναι καλό να σταματάει να τρώει όταν έχει χορτάσει, και όχι όταν αδειάσει το πιάτο. Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε το φαγητό για να επιβραβεύσετε το παιδί σας. Λίγα καλά λόγια και περισσότερος χρόνος μαζί του είναι ο καλύτερος τρόπος επιβράβευσης. Δίνοντας του γλυκά όταν είναι στενοχωρημένο ή ως αντάλλαγμα,μαθαίνετε στο παιδί σας να τρώει παρόλο που δεν πεινάει. Η επιβράβευση με γλυκά έχει ως αποτέλεσμα το παιδί να νομίζει πως τα γλυκά είναι «καλύτερο» τρόφιμο συγκριτικά με άλλα και γι’ αυτό του το προσφέρετε σαν δώρο.
Μη χρησιμοποιείτε τον περιορισμό των γλυκών σαν τιμωρία. Προσπαθήστε να μη βάζετε περιορισμούς σε τρόφιμα, διότι οδηγούν σε υπερβολική κατανάλωση όταν το παιδί βρει αυτό το τρόφιμο.
Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, δώστε προσοχή στις εκφράσεις που χρησιμοποιείτε. Αποφύγετε εκφράσεις όπως «Φάε αυτό για τη μαμά» ή «κάνε μου το χατίρι και φάε τις φακές σου» ή «άφησες τη δύναμή σου». Προτιμήστε να το ρωτήσετε αν χόρτασε ή να εκφράσετε πόσο νόστιμες είναι πχ. οι φακές.
Πολλά παιδιά αρνούνται να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα και τα απορρίπτουν πριν ακόμα τα δοκιμάσουν. Προσέξτε ορισμένα σημεία, ούτως ώστε να μην εδραιωθούν αυτού του είδους οι συμπεριφορές:

Μικρές μερίδες: Δώσε τους μικρές ποσότητες από τα νέα τρόφιμα τις πρώτες φορές που θα έρθουν σε επαφή με αυτά.

Δώστε το καλό “παράδειγμα” Λειτουργήστε ως πρότυπο δοκιμάζοντας και εσείς νέα τρόφιμα. Περιγράψτε τους τη γεύση, την υφή και τη μυρωδιά.

Ένα τρόφιμο κάθε φορά. Προσφέρετε στο παιδί ένα νέο τρόφιμο κάθε φορά. Προσπαθήστε να το προσφέρετε μαζί με τρόφιμα που ξέρετε ότι του αρέσουν.

Νέα τρόφιμα στην αρχή. Προσφέρετε τα νέα τρόφιμα στην αρχή του γεύματος όταν το παιδί πεινάει.

Δείξτε υπομονή και αφήστε τα να εξοικειωθούν με τις νέες γεύσεις σταδιακά.

Η υιοθέτηση των νέων τροφίμων από το παιδί χρειάζεται χρόνο. Πιθανώς να χρειαστεί να προσφέρετε αρκετές φορές το ίδιο τρόφιμο στο παιδί μέχρι να το αποδεχτεί.

  1. Πρωινό. Τα παιδιά που τρώνε πρωινό τρέφονται συνολικά πιο «σωστά» και έχουν περισσότερη όρεξη για φυσική δραστηριότητα, ενώ αυτά που δεν καταναλώνουν είναι πιο κουρασμένα, ανήσυχα και οξύθυμα. Προτιμήστε τα γαλακτοκομικά, τα δημητριακά και τα φρούτα αντί για τυποποιημένα προϊόντα.
  2. Γευματίστε “οικογενειακά”. Προτιμήστε ένα «οικογενειακό» γεύμα με συζήτηση και ευχάριστο κλίμα χωρίς τηλεόραση και τηλεφωνήματα που αποσπούν την προσοχή. Τα παιδιά που τρώνε συχνά με την οικογένειά τους, συνήθως τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά και λιγότερα “σνακς” χαμηλής θρεπτικής αξίας.
  3. Κάντε το φαγητό διασκέδαση. Αφήστε τα παιδιά να σας βοηθήσουν στο μαγείρεμα, στο στρώσιμο του τραπεζιού και στα ψώνια.
    Φτιάξτε σχέδια στο πιάτο με τα φρούτα και τα λαχανικά. Φροντίστε να υπάρχει ευχάριστο κλίμα την ώρα των γευμάτων.
  4. Δώστε το καλό παράδειγμα. Οι γονείς αποτελούν πρότυπο συμπεριφοράς για τα παιδιά. Γι’ αυτό, επιλέξτε να τρώτε φρούτα και λαχανικά στα ενδιάμεσα γεύματά σας δοκιμάστε νέες γεύσεις και φροντίστε να διατηρείτε υγιές σωματικό βάρος.
  5. Λειτουργήστε ομαδικά: Μη διαφοροποιείτε το παιδί σας από τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Ακολουθήστε όλοι μαζί έναν τρόπο ζωής που συνεισφέρει στην προαγωγή της υγείας. Συνεργαστείτε με εκπαιδευτικούς και επιστήμονες υγείας στα θέματα της διατροφικής εκπαίδευσης των παιδιών.

 

Φυσική άσκηση

Η φυσική άσκηση είναι απαραίτητο συστατικό ενός τρόπου ζωής που προάγει την καλή υγεία. Η φυσική άσκηση βοηθάει στην ενδυνάμωση των οστών και των μυών, στην ανάπτυξη της ισορροπίας και της ευκινησίας του σώματος, και στην ανάπτυξη του καρδιοαναπνευστικού συστήματος. Τα πιο δραστήρια παιδιά έχουν καλύτερη κινητικότητα και προσανατολισμό, ενώ παράλληλα νιώθουν καλύτερα με τον εαυτό τους και είναι πιο χαρούμενα.

paxisarkia_02Πόση ώρα φυσικής άσκησης θα βοηθήσει το παιδί μου;
Τα παιδιά συστήνεται να αφιερώνουν τουλάχιστον 60 λεπτά καθημερινά σε κάποια δομημένη φυσική δραστηριότητα. (π.χ. χορό, ποδόσφαιρο, γυμναστική στο σχολείο) ΚΑΙ άλλα 60 λεπτά τουλάχιστον σε «ελεύθερο» παιχνίδι.

Τι είδους άσκηση να κάνει το παιδί μου;
Η υγιής σωματική ανάπτυξη του παιδιού μπορεί να επιτευχθεί με συνδυασμό ασκήσεων. Αερόβια δραστηριότητα. Αερόβια θεωρείται η άσκηση μέτριας έντασης που κάνει το παιδί να “λαχανιάζει” ελαφρώς. Τέτοιες ασκήσεις είναι το ζωηρό περπάτημα, το τρέξιμο, η ποδηλασία, το κολύμπι, το σχοινάκι, το ποδόσφαιρο, κ.α. Ενδυνάμωση μυών, Ευελιξία & Ισορροπία.  Με διασκεδαστικές δραστηριότητες όπως το σκαρφάλωμα, το κατακόρυφο, το σχοινάκι, ο χορός και τα παιχνίδια στην παιδική χαρά επιτυγχάνουν την ενδυνάμωση που επιθυμούμε για την παιδική ηλικία.
Μην βάλετε το παιδί σας να σηκώνει βάρη, διότι υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να τραυματιστεί.

children_tvΤηλεόραση & Υπολογιστής
Όσο σημαντική είναι η αύξηση της δραστηριότητας του παιδιού τόσο σημαντική είναι και η μείωση του χρόνου τηλεθέασης και ενασχόλησης με τον υπολογιστή.
Οι καθιστικές δραστηριότητες δεν θα πρέπει να ξεπερνούν συνολικά τις 2 ώρες την ημέρα, και είναι προτιμότερο να μην είναι συνεχόμενες.

Πριν τον ύπνο αποφύγετε να βλέπει το παιδί τηλεόραση (μαζί σας ή μόνο του) ή να παίζει τον υπολογιστή. Μια τέτοια συνήθεια δεν το βοηθάει να χαλαρώσει και να προετοιμαστεί για τον ύπνο. Προτιμήστε να του διαβάσετε ένα παραμύθι.

 

Τι μπορώ να κάνω για να είναι το παιδί μου δραστήριο;
Κάντε τη φυσική δραστηριότητα μέρος της καθημερινής ζωής της οικογένειάς σας

Κάντε βόλτα με την οικογένειά σας, χρησιμοποιήστε τις σκάλες και όχι το ασανσέρ ή κάντε δραστήρια παιχνίδια όλοι μαζί. Αν έχετε κατοικίδιο, βγάλτε το βόλτα μαζί με το παιδί. Προσφέρετε στο παιδί σας παιχνίδια και τον κατάλληλο εξοπλισμό (π.χ. μπάλες, σχοινάκι, κ.ά.) που θα τα ενθουσιάσουν και θα τα ενθαρρύνουν να είναι πιο δραστήρια. Πηγαίνετε με τα παιδιά σε χώρους που προσφέρονται για παιχνίδι και φυσική δραστηριότητα όπως πάρκα, γήπεδα, παιδικές χαρές.

Διασκεδάστε με τη φυσική δραστηριότητα.
Να είστε θετικοί με τις δραστηριότητες που επιλέγει παιδί σας και ενθαρρύνετέ το και για άλλες δραστηριότητες.  Όταν το παιδί σας ασχολείται με καθιστικές δραστηριότητες, όπως διάβασμα, puzzles, κατασκευές, παρακολούθηση τηλεόρασης παροτρύνετέ το να σηκώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και να κινείται λιγάκι. Προκαθορίστε στο παιδί το χρόνο που μπορεί να δει τηλεόραση ή να παίξει στον υπολογιστή. Βοηθήστε ώστε να επιλέγουν αυτό που πραγματικά θέλουν να παρακολουθήσουν ή να παίξουν.Διοργανώστε ένα πάρτι γενεθλίων σε χώρο με αθλητικές δραστηριότητες.

Μην έχετε τηλεόραση στο παιδικό δωμάτιο.

 

πηγή: www.child-obesity.gr

About BasicNutrition

Leave a Reply

x

Check Also

child-adhd_0

Υπερκινητικότητα και τεχνητές χρωστικές τροφίμων

Περισσότερα από 30  χρόνια πριν, προτάθηκε ότι ένα μεγάλο μέρος της υπερκινητικότητας ...