Home / Διατροφή / Διαιτα / Ο διαβητικός είναι παράδειγμα σωστής διατροφής για όλους μας!
zapas

Ο διαβητικός είναι παράδειγμα σωστής διατροφής για όλους μας!

Χρήστος Σπ. Ζούπας // Ειδικός Παθολόγος –  Διαβητολόγος

Σακχαρώδης Διαβήτης. Η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη χρόνια πάθηση στον κόσμο. Ένα τεράστιο ιατροκοινωνικό πρόβλημα που κοστίζει ακριβά και απασχολεί, βασανίζει και ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους. Για να συνειδητοποιήσει κανείς το μέγεθος του προβλήματος αρκεί να αναφέρει ορισμένους αποκαλυπτικούς αριθμούς. Το 2012 ο ΣΔ αριθμούσε περισσότερα από 350 εκατομμύρια παγκοσμίως. Το 2030 υπολογίζεται ,ότι θα πλησιάζει τα 500 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας αύξηση μεγαλύτερη από 500% (!!) τα τελευταία 50 χρόνια. Στη χώρα μας το ποσοστό ανέρχεται στο 8-9% περίπου και στις ηλικίες μεγαλύτερες των 60 χρόνων, το ποσοστό είναι μεγαλύτερο από 20%! Αυτό σημαίνει ότι, όσο μεγαλώνουμε και γερνάμε, με τον τρόπο που ζούμε και τρεφόμαστε σήμερα, όλοι ήμαστε “εν δυνάμει” υποψήφιοι να εμφανίσουμε ΣΔ.  Είναι και αυτό ένα δείγμα της επίδρασης που είχε ο καλούμενος “δυτικός” τρόπος ζωής, με την ευμάρεια, την καλοπέραση, την καθιστική ζωή, την “κακή διατροφή” με την υπερβολική χρήση “ταχυφαγείων” και μεγάλων ποσοτήτων γρήγορου φαγητού. Φυσικό επακόλουθο της μεγάλης αυτής αλλαγής, η εντυπωσιακή αύξηση της Παχυσαρκίας, η οποία συνυπάρχει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% στους ενήλικες διαβητικούς, με ΣΔ τύπου 2 και που τα τελευταία χρόνια έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις και στα παιδιά και τους νέους, με αποτέλεσμα το 40% περίπου των νέων με ΣΔ τύπου 1 να είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα!!(ΝΙΗ,2012). Για τους λόγους αυτούς τεράστια προσπάθεια καταβάλλεται τα τελευταία χρόνια ,για τη σωστή και επιστημονικά τεκμηριωμένη “Υγιεινή Διατροφή” η οποία σε συνδυασμό με την Άσκηση , αποτελούν τα μοναδικά αποτελεσματικά μέσα που διαθέτουμε, για τη πρόληψη της Παχυσαρκίας και τη καθυστερημένη εξέλιξη του ΣΔ , η οποία δυστυχώς, είναι αναπόφευκτη με τη πάροδο της ηλικίας.

Healthly food on the tableΔυστυχώς οι παλιές αντιλήψεις σχετικά με την διατροφή των διαβητικών έχουν επικρατήσει στις μέρες μας και πολλές φορές παραπλανούν τους ασθενείς. Όποιος ανακάλυπτε ότι είχε σακχαρώδη διαβήτη έπρεπε αμέσως να κάνει αυστηρή δίαιτα και αυτές ακριβώς οι νοοτροπίες έχουν παρεισφρήσει μέσα σε όλη την κοινωνία. Με το άκουσμα του σακχαρώδη διαβήτη οι περισσότεροι δίνουν συμβουλές αγγούρια, βλήτα, μόνο πράσινα μήλα κτλ. Το αποτέλεσμα είναι να τρομάζει ο άνθρωπος που έχει σακχαρώδη διαβήτη και δικαίως βέβαια αφού κανένας δεν μπορεί να ζήσει με τέτοια διατροφή.

Ευτυχώς όμως η ιατρική τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει ριζικά. Σήμερα δεν θεωρούμε ότι υπάρχει εξειδικευμένη διαβητική δίαιτα. Ο διαβητικός άνθρωπος ή αλλιώς ο άνθρωπος που πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη, είναι ένας φυσιολογικός άνθρωπος ο οποίος όμως έχει μια δυσλειτουργία σε κάποιο όργανο, και επειδή ακριβώς αυτό του δημιουργεί αυξημένα σάκχαρα στο αίμα πρέπει να εκπαιδευτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μη κάνει το σάκχαρό του μεγάλες αυξομειώσεις.

Θέλω να ξέρετε, γιατί πολύς κόσμος το αγνοεί, ότι το σάκχαρό μας η οποία είναι η βενζίνη μας για να ζούμε φυσιολογικά, αυξομειώνετε καθημερινά όσα τα δευτερόλεπτα του 24ώρου, δηλαδή 8500 φορές την ημέρα!!!

Το ζάχαρο δεν είναι ένα “νηστικό” ζάχαρο που κάνουμε κάθε Πάσχα και Χριστούγεννα για να δούμε αν μπορούμε να φάμε γαλοπούλα ή αρνάκι. Το ζάχαρο καθημερινά αυξάνετε χιλιάδες φορές. Άρα λοιπόν για να έχουμε μια ισορροπία στις αυξομειώσεις του σακχάρου μας πρέπει να μάθουμε να τρώμε σωστά.

Ο διαβητικός είναι παράδειγμα σωστής διατροφής για όλους μας και για αυτούς που δεν πάσχουν! Ο διαβητικός πρέπει να τρώει υγιεινά από όλες τις τροφές. Αυτό που λέγαμε παλιά “λίγο και πολλές φορές”, ανάλογα με την επαγγελματική του δραστηριότητα προσαρμόζεται στην ζωή του. Άρα μπορεί να φάει κάποιος από 3 έως 6 φορές την ημέρα αλλά δεν είναι απαραίτητο σε όλους υποχρεωτικά να τρώνε 6 φορές την ημέρα. Εξαρτάται από την δραστηριότητα και την ζωή σου. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν όλοι οι άνθρωποι είναι ότι πρέπει να τρώνε τα 3 βασικά γεύματα το πρωινό, το μεσημεριανό και το βραδινό.

Το σύνηθες ερώτημα ενός διαβητικού είναι “Τι πρέπει να τρώω;” salad_01

Αν εξαιρέσει κανείς την ζάχαρη, τα γλυκά, τα τηγανιτά που χρησιμοποιεί πολύ η ελληνική κουζίνα και τις πολλές πίτες που φτιάχνουν κυρίως οι παραδοσιακές γυναίκες όλα τα άλλα τα τρόφιμα συμπεριλαμβάνονται στο διατροφολόγιο των ανθρώπων με σακχαρώδη διαβήτη.

Αυτό που πρέπει να γνωρίζει ο διαβητικός είναι ότι κάθε τροφή έχει και διαφορετική μεταγευματική υπεργλυκαιμία. Για να μάθεις πιο είναι το τρόφιμο που σε πειράζει πρέπει να μάθεις να μετράς το ζάχαρό σου όχι μόνο νηστικός αλλά και δύο ώρες μετά τα γεύματά σου. Έτσι λοιπόν μαθαίνεις, όπως μάθαμε και εμείς όταν κάναμε τις μελέτες πριν 20 χρόνια, ότι υπάρχουν τροφές οι οποίες ανεβάζουν πολύ το ζάχαρο και άλλες λιγότερο.

Έτσι λοιπόν, παίρνοντας σαν αρχή τις κατηγορίες των τροφών όπως π.χ. τα γαλακτοκομικά βλέπουμε ότι το πιο διαβητογόνο τρόφιμο είναι το γάλα! Το γάλα όμως είναι πολύ θρεπτικό για τα παιδιά, τις έγκυες και γενικώς τους ανθρώπους στην αναπαραγωγική ηλικία. Πρέπει λοιπόν να ξέρουμε ότι το γάλα είναι διαβητογόνο άρα ένα παιδί που πρέπει να φάει υποχρεωτικά το γάλα του πρέπει να κάνει διαφορετική δόση ινσουλίνης σε σχέση με ένα άλλο παιδί που δεν του αρέσει ή δεν έχει πιει γάλα. Άρα λοιπόν ΔΕΝ απαγορεύεται να πίνουμε το γάλα αλλά το γάλα είναι πιο διαβητογόνο από ότι είναι το γιαούρτι ή η φέτα ή το τυρί επομένως έχει άλλη αντιμετώπιση.

Τα αμυλώδη τρόφιμα
Το καλύτερο τρόφιμο για τους διαβητικούς από τα αμυλώδη είναι τα μακαρόνια, το χειρότερο είναι το ρύζι στην μέση είναι η πατάτα! Αυτό σου δίνει το δικαίωμα να χρησιμοποιείς πιο πολύ τα μακαρόνια και λιγότερο το ρύζι, όσο αφορά στην πατάτα όχι τηγανιτή και όχι πουρές διότι ότι είναι χυλός όπως είναι ο πουρές, η φάβα, ο τραχανάς που είναι χυλοί απορροφώνται πολύ εύκολα από το στομάχι και ανεβάζουν απότομα το ζάχαρο.Το ίδιο συμβαίνει και με τους χυμούς αλλά αυτούς πρέπει να τους εντάσσουμε στο διατροφολόγιο όταν συντρέχει κάποιος λόγος π.χ. στα παιδιά όταν γυμνάζονται, έχουν έντονη δραστηριότητα

mavromatikaΤα όσπρια
Το καλύτερο είναι η φακή, μετά είναι τα φασόλια, μετά τα ρεβίθια και τελευταία η φάβα. Εάν όμως όλες αυτές τις τροφές μάθεις να τις τρως με ωραίες πλατύφυλλες ανάμεικτες σαλάτες (μαρούλι, λάχανο, πιπεριά, αγγούρι κτλ.) τότε η μεταγευματική υπεργλυκαιμία (το σάκχαρο μετά το φαγητό) ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΥΨΗΛΟ γιατί οι φυτικές ίνες καθυστερούν την απορρόφηση των υδατανθράκων και έτσι έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα.

 

Τα φρούτα
Τα φρούτα είναι ένα πολύ χρήσιμο και θρεπτικό γεύμα. Τα φρούτα δεν απαγορεύονται στους διαβητικούς. Έχω τρελαθεί να ακούω συνεχώς για τα ξινόμηλα. Αυτή η νοοτροπία είναι πολύ παλιά. Σήμερα μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς όλα τα φρούτα που υπάρχουν στο φυτικό βασίλειο. Για παράδειγμα το καλοκαίρι ένα από τα καλύτερα φρούτα είναι το καρπούζι αλλά πρέπει να φάμε μια φέτα και όχι όλο το καρπούζι. Όλα μπορούμε να τα καταναλώσουμε αλλά με μέτρο.

Sweet Temptation

Άρα από έναν άνθρωπο που έχει σακχαρώδη διαβήτη ουσιαστικά δεν στερείς τίποτα. Ακόμα και τα γλυκά (όπως αναφέρθηκα στην αρχή) μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε με μέτρο. Είναι γεγονός ότι το 90-99% των διαβητικών τρώει γλυκά ενώ δεν πρέπει. Σε αυτό το σημείο πρέπει να εκπαιδευτούνε να μην τα τρώνε με άδειο στομάχι.

Καλό θα είναι να προτιμάει γλυκά όπως είναι η μαύρη σοκολάτα, παγωτά 0% ή light, αναψυκτικά τύπου cola αλλά light ή zero τα οποία δεν παχαίνουν αλλά υποκαθιστούν την γλυκιά γεύση η οποία είναι ευχάριστη σε όλους μας.

 

Κατά συνέπεια η σωστή διατροφή είναι να μάθει να τρώει κανείς με ΠΟΙΚΙΛΙΑ, ΦΑΝΤΑΣΙΑ και ΓΕΥΣΗ. Δεν στερούμαστε τίποτα αλλά δεν τρώμε υπερβολικά μεγάλες ποσότητες φαγητού.

 

Η άσκηση είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στην ζωή κάθε ανθρώπου. Η άσκηση είναι το μόνο πράγμα που μακραίνει την ζωή του ανθρώπου και είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι οι άνθρωποι που περπατάνε, που ασκούνται, που γυμνάζονται ζούνε πολλά και καλά χρόνια.

Πως βοηθάει η άσκηση;

Healthy-BodyΠαλαιότερα πιστεύανε ότι η διατροφή είναι το Α και το Ω όμως μετά την εκπαίδευση και ενημέρωση για σωστή διατροφή η άσκηση είναι το Α και το Ω για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Το περπάτημα έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι εξαφανίζει το ζάχαρο και το σημαντικότερο ότι καθυστέρει την εξέλιξη του διαβήτη. Οι μελέτες δείχνουν ότι 30λεπτά περπάτημα την ημέρα για 5-6 φορές την εβδομάδα βελτιώνει σημαντικά την μεταβολική ομοιοστασία (την ρύθμιση του σακχάρου. Περπάτημα- Κολύμβηση- Χορός και ποδηλασία έχει αποδειχθεί ότι μπορούν να ρυθμίσουν καλύτερα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα αλλά το σημαντικότερο είναι ότι καθυστερούμε να εμφανίσουμε το πρόβλημα.

 

Αν διαθέτεις ΘΕΛΗΣΗ, ΔΥΝΑΜΗ και ΚΟΥΡΑΓΙΟ ζεις πολλά και καλά χρόνια χωρίς να στερείσαι ουσιαστικά τίποτα.

 

Ο κος Χρήστος Ζούπας ειδικός παθολόγος διαβητολόγος, μιλά στην εκπομπή “Άρωμα Ελλάδας” για την αντιμετώπιση του διαβήτη και συγκεκριμένα για την διατροφή και την άσκηση και τι ρόλο παίζουν αυτά τα δυο σε ένα διαβητικό.

 

Χρήστος Σπ. Ζούπας

Ειδικός Παθολόγος –  Διαβητολόγος

About BasicNutrition

Leave a Reply

x

Check Also

giaourti2

Το γιαούρτι μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη

Ένα γιαούρτι την ημέρα τον διαβήτη κάνει πέρα, όπως καταδεικνύει μια νέα ...