Home / Ασφαλεια Τροφιμων / Άγρια χόρτα: μάζεμα και συντήρηση
radikia-tou-fryanou

Άγρια χόρτα: μάζεμα και συντήρηση

Το μάζεμα και η ώρα συλλογής των άγριων χόρτων εξαρτάται πάντα από το μέρος του φυτού που σας ενδιαφέρει να συλλέξετε καθώς και από το πώς θα το καταναλώσετε.

Τα φύλλα, τους βλαστούς και τις ανθισμένες κορυφές είναι προτιμότεροι να τις μαζεύετε το απόγευμα, γιατί τότε στα μέρη αυτά του φυτού, έχουν συγκεντρωθεί οι μεγαλύτερες ποσότητες των συνθετικών και δραστικών τους στοιχείων.

Τις ρίζες και τα διάφορα ριζώματα τα μαζεύετε το φθινόπωρο ή την άνοιξη, γιατί τότε τα δραστικά τους στοιχεία είναι στην ακμή τους και το χώμα μαλακό, για να επιτρέπει την εξαγωγή τους.

Τα άνθη και οι καρποί μαζεύονται το πρωί

  • Μην συλλέγετε φυτά που δεν είστε σίγουροι ότι είναι βρώσιμα.
  • Μην συλλέγετε άγρια χόρτα από τις άκριες πολυσύχναστων δρόμων.
  • Να είστε προσεκτικοί στην συλλογή των χόρτων, ιδιαίτερα την αρχή της άνοιξης (Μάρτιος, Απρίλιος), διότι οι περισσότεροι καλλιεργητές τα θεωρούν απλά ζιζάνια των χωραφιών και τα ραντίζουν με επικίνδυνα και τοξικά φάρμακα.
  • Μαζεύετε μόνο τα πράσινα και υγιή φυτά, τα οποία είναι δροσερά.
  • Μην ξεριζώνετε ΠΟΤΕ τα χόρτα, διότι με αυτόν τον τρόπο συμβάλλετε στη  μείωση και συχνά στη καταστροφή σπάνιων ειδών της χλωρίδας. Πολλά φυτά, κομμένα από το σωστό μέρος, βγάζουν μετά από μερικές μέρες νέα βλαστάρι, τα οποία μπορείτε να συλλέξετε όψιμα.
  • Μην συλλέγετε περισσότερα άγρια χόρτα από αυτά που θα καταναλώσετε τις επόμενες 5-6 ημέρες. Η μακροχρόνια αποθήκευση οδηγεί στην απώλεια πολύτιμων ουσιών.
  • Μην αφήνετε ποτέ τα χόρτα σε νάιλον σακούλες και σε κλειστούς χώρους που τους «χτυπάει» ο ήλιος, όπως για παράδειγμα στο πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου.

agria-radikia-zagorochoria

Συντήρηση άγριων χόρτων
Ο καλύτερος τρόπος είναι να καταναλώνετε τα άγρια χόρτα την ίδια μέρα που τα μαζέψατε ή τα αγοράσατε. Το ίδιο ισχύει και για τα λαχανικά.
Μην πλένετε ποτέ τα άγρια χόρτα που σκοπεύετε να αποθηκεύσετε στο ψυγείο για μερικές μέρες. Θα κιτρινίσουν και θα αποκτήσουν δυσάρεστη μυρωδιά.
Καθαρίστε τα χωρίς νερό, αφαιρώντας τα χοντρά και κίτρινα φύλλα, το χώμα ή τα ξένα σώματα. Τοποθετείστε τα σε νάιλον καθαρές σακούλες και αποθηκεύστε τα στο ειδικό τμήμα για χόρτα και λαχανικά, στο κάτω μέρος του ψυγείου σας.
Τα άγρια χόρτα που έχουν παχιά φύλλα και χοντρούς βλαστούς διατηρούνται περισσότερες ημέρες. Ορισμένα, όπως για παράδειγμα τα ραδίκια και τα σπαράγγια, είναι πολύ ευαίσθητα και μετά από μερικές μέρες κιτρινίζουν και μαραίνονται.
Μερικές φορές ανάλογα την εποχή, τα άγρια χόρτα αφθονούν και φυσικά δεν είναι δυνατόν να καταναλωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, από τη στιγμή που συλλέγονται. Επιπλέον μπορούν να καταναλωθούν εκτός της εποχής τους. Για αυτές τις περιπτώσεις η λύση για να διατηρήσουμε τα άγρια χόρτα είναι η αποθήκευση τους στην κατάψυξη. Ιδανικά άγρια χόρτα για την κατάψυξη είναι οι πικραλίδες, το σπανάκι, το σέσκουλο, το αγριοσπανάκι (χηνοπόδιο) και τα βλήτα. Η τσουκνίδα διατηρείται στην κατάψυξη μόνο όταν είναι ακόμα μικρή, στις αρχές της άνοιξης.
Υπάρχουν δυο τρόποι κατάψυξης των αργιών χόρτων:

  • Ένας είναι να τα πλύνουμε καλά, στη συνέχεια να τα ζεματίσουμε σε μια κατσαρόλα με βραστό νερό για 2-3 λεπτά μέχρι να μαλακώσουν, τα αφήνουμε να κρυώσουν καλά και τα τοποθετούμε σε σακούλες ή κύπελλα, μοιράζοντας τα σε μερίδες. Με το ζεμάτισμα επιτυγχάνεται κυρίως η προφύλαξη του χρώματος και η αδρανοποίηση των ενζύμων. Στην κατάψυξη υπενθυμίζουμε ότι οι μικροοργανισμοί μειώνονται αλλά ένας αριθμός τους επιζεί οπότε σε λάθος συνθήκες απόψυξης αυτοί οι μικροοργανισμοί αναπτύσσονται και πάλι (π.χ. ξεπάγωμα σε θερμοκρασία δωματίου).
  • Ο δεύτερος τρόπος είναι να καθαρίσουμε τα άγρια χόρτα και να κρατήσουμε τα χρήσιμα μέρη τους που θα μαγειρέψουμε. Τα πλένουμε, τα στραγγίζουμε και τα στεγνώνουμε καλά με τη βοήθεια μια πετσέτας ή με το στραγγιστήρι λαχανικών. Τα τοποθετούμε σε πλαστικές σακούλες και αφαιρούμε όσο το δυνατόν περισσότερο αέρα.

ζοχος

Πηγή: http://www.mydiatrofi.gr

About BasicNutrition

Leave a Reply

x

Check Also

broccoli-soup

Βελουτέ σούπα με μπρόκολο και παρμεζάνα μόνο με 260 θερμίδες η μερίδα

Σούπα με μπρόκολο και παρμεζάνα για όλη την οικογένεια! Υλικά (Για 4 ...